ant parça

Fren Balatası Nedir?


Fren Balatası Nedir? Ne İşe Yarar ve Ne Zaman Değiştirilir?

Otomobili oluşturan düzenekler içerisinde güvenlik ve kontrolü tesis eden fren sistemi; pedal, disk, kampana, kaliper ve balata gibi birçok parçadan oluşur. Her bir parça farklı görevde ve önemdedir.

Kaliper ve disk arasında bulunan fren balatası, tekerleklerin hareketini kontrol eden çok önemli bir parçadır. Kaliteli ve iyi durumdaki bir fren balatası ve bağlı bulunduğu diğer parçalar yardımıyla fren sistemi görevlerini eksiksiz yerine getirebilir ve aracın emniyetini sağlar.

Düzenek içerisinde önemli işlevleri bulunan fren balatasının düzenli olarak kontrol edilmesi gerekir. Belli periyodlarda ve fonksiyonlarını yerine getiremediği durumlarda yenisi ile değiştirilmesi gerekir

Fren Balatası Nedir?

Sürüş güvenliğini sağlayan temel parçalardan fren balatası, sürtünme işlevi ile tekerleklerin hareketini yavaşlatma ya da durdurma görevini görür.

Fren sistemine bağlı olarak çalışan fren balatası, kaliper ile disk arasında bulunur ve fren pedalına basıldığında devreye girer. Sürtünme etkisi ile tekerlerin hareketini sınırlar ya da durdurur.

Güvenli bir yolculuk için hayati öneme sahip fren düzeneğinde belirleyici rol oynayan balatalar, diğer parçaların işlevlerini yerine getirmesinde doğrudan etkilidir. Arızalı ya da yüksek aşınma düzeyine ulaşmış fren balatası disklere ve kalipere zarar verebilir.

Aşınma direnci ve sürtünme katsayısı, fren balatasının performansını belirleyen önemli standartlardır. Fren balatasının ömrü dayanıklılık derecesine ve kullanım süresine göre değişir.

Fren balatası zaman içerisinde aşınır, sürtünme performansı düşer. Periyodik bakım sırasında ya da gerekli görüldüğü durumlarda değiştirilmesi gerekir.

 

 

Fren Balatası Ne İşe Yarar?

Aracın en önemli güvenlik ve kontrol düzeneklerinden fren sisteminin işlevini yerine getirebilmesinde fren balatası belirleyicidir. Fren pedalına basılması ile balataların sağladığı sürtünme gücü, tekerleklerin dönüş hızını yavaşlatır ya da durdurur.

Hız kontrolünü temin etmek için, gerektiğinde sürücü tarafından devreye alınan fren sisteminin tüm parçalarının sağlam olması ve birbiriyle uyumlu çalışması gerekir. Fren balatasının bu düzenekteki rolü çok önemlidir ve sistemin sorunsuz çalışmasını sağlar.

Sürtünme sırasında meydana çıkan sıcaklık, zaman içerisinde balatalarda aşınmaya ve form kaybına neden olabilir. Araçlarda orijinal ve kaliteli fren balatası kullanımı, uzun süreli ve yüksek performans için önemlidir.

Fren balatasının sabit sürtünme performansına sahip olması, sürtünme katsayısının dış etkenlerden bağımsız ve stabil olması gerekir. Isı direnci ve iletkenliği ile dayanım direnci de yine fren balatasının işlevini yerine getirmesinde önemlidir.

Fren Balatası Neden Aşınır?

Fren balatası, kullanım süresine paralel olarak zamanla aşınabileceği gibi, kullanım koşullarına, üretiminde kullanılan materyallerin kalitesi ve karıştırılma süresine bağlı olarak da işlev kaybına uğrayabilir.

Seyir halinde ani hız ve yavaşlama gibi şok etkiler, fren balatasında aşınmaya neden olan kullanım hatalarındandır. 

Agresif sürüş tarzı, fren pedalının zorlanması, gereksiz ve sık fren yapılması benzeri sürücü davranışları da fren balatalarında form kaybına ve aşınmalara neden olabilir.

Parça değişiminde orijinal ve eşdeğer yedek parçaların kullanılmadığı durumlarda fren balataları beklenenden daha kısa sürede aşınmaya uğrayabilir.

Fren balatasının mukavemet seviyesi de kullanım ömrünü belirleyen özelliklerindendir. Dayanıklılık düzeyi düşük balatalar hızla aşınır ve işlevini yitirir.

Aşınma ile formunu yitiren ve performansı düşen fren balataları zamanla işlevini tamamen yitirir. Sürtünme görevini yerine getiremeyen balatalar fren sisteminin çalışmasını engeller, değiştirilmeleri gerekir.

Fren Balatası Ne Zaman Değiştirilmelidir?

Otomobilin işlevini yitiren ya da yerine getirme kabiliyetini kaybeden diğer parçaları gibi fren balatasının da zamanla ve periyodik olarak değiştirilmesi gerekir.

Fren balatasının bitmesi olarak tabir edilen durum, balataların sürtünme ve ısınma ile eriyen parçalarının tükenme noktasına gelmesidir. Bu halde fren balatası görevini yerine getiremez ve fren sistemi çalışmaz.

Fren balatası bittiğinde değiştirilmezse, geriye kalan metal yüzey disklere sürtünerek bu parçanın da zarar görmesine neden olur. Bu nedenle düzenli kontrolü ve gerektiğinde yenisi ile değiştirilmesi gerekir.

Fren sırasında duyulan metalik sürtünme sesi fren balatasının ömrünü tükettiğini gösterir. Fren pedalına basıldığında pedalın aşağıya düşmesi ve sağlıklı bir tutuş gerçekleştirilememesi de fren balatasının değiştirilmesi gerektiğine işaret eder.

Bazı otomobiller balata durumunu gösteren ekran uyarı teknolojilerine sahiptir. Sürekli yanan el freni ışığı da yine fren balatasında bir sorun olduğunu gösterir.

Herhangi bir tehlike işareti görülmediği durumlarda dahi fren balatalarının devamlı gözlemlenmesi ve belli kalınlığın altına düşen balataların araca zarar vermeden ve güvenlik riski oluşturmadan değiştirilmesi önerilir.

Fren balatasının lastik jantları arasından gözle incelenmesi ve periyodik bakım sırasında uzman teknisyenlerce kontrolü mümkündür. Gerekli performansı gösteremeyecek durumda olan balatalar yenisi ile değiştirilerek araç güvenliği sağlanır ve sisteme bağlı diğer parçaların zarar görmesi engellenir.

Fren Balatası Nasıl Değiştirilir?

Fren balatası, değişimi en sık yapılan yedek parçalardandır. Aşınan balatanın değişimi yetkili servisler tarafından uzman teknisyenlerce ya da araç sahipleri tarafından gerekli techizatlar temin edilerek yapılabilir.

Fren balatası arızası gecikmeden müdahale edilmesi gereken bir sorundur. Çeşitli iyileştirmelerle giderilemeyen problemler, sonrasında fren sisteminde daha ciddi ve maliyetli hasarların oluşmasına neden olabilir.

Fren balatası değişimi yetkili servislerce periyodik bakım rutini içerisinde gerçekleştirilebilir. Ancak araç sahipleri tarafından yeterli ekipman ve aparat temini ile de uygulanması mümkündür.

Fren sisteminde oldukça önemli bir görevi olan fren balatasının değişiminde aşağıdaki temel adımlar izlenir:

  • Lastiklerin Çıkarılması

Fren balatalarının değişimi için ilk adım lastiklerin çıkarılmasıdır. Bijon somunları gevşetilir ve kriko yardımıyla balatası değiştirilecek teker havaya kaldırılır. Kriko standı aracın altına yerleştirilerek pozisyonu sabitlenir. Sonrasında bijon somunları sökülür, lastik çıkarılır.

  • Kaliper Düzeneğinin Açılması

Kaliper ve fren diski arasında yer alan fren balatasının çıkarılması için ikinci aşama kaliperin çıkarılmasıdır. Fren pistonu gevşetilip, kaliperin arkasında yer alan civatalar sökülür.

  • Fren Balatasının Değişimi

Arızalı ya da bitmiş fren balatası, kaliper düzeneğinin gevşetilmesiyle demonte edilmeye uygun pozisyona gelir. Çıkarılan balata yeni ve orijinal fren balatası ile değiştirilir. Kaliper üzerinde doğru konumlandırılması önemlidir.

  • Kaliper Düzeneğinin Ayarlanması

Yeni fren balatası monte edildikten sonra kaliper düzeneği ayarlanır. Kaliper kapatılır ve arkasındaki civatalar yerine takılır.

  • Lastiklerin Takılması

Lastik yerine yerleştirilir ve bijon somunları manuel olarak sıkılır. Kriko aracın altına yerleştirilir, standı aracın altından çıkarılır ve araç yere indirilir. Elle sıkılmış olan bijon somunları tamamen sabitlenir.

  • Performans Kontrolü

Fren balatalarının düzgün yerleştirildiğinden ve çalıştığından emin olmak için gerekli kontrollerin yapılması önerilir. Buna göre bir deneme sürüşü ile fren kavrayışı, konforu ve ses kontrolleri yapılabilir.

Neden Orijinal Yedek Parça Kullanmalıyız?

Orijinal yedek parçalar, kaliteli malzemelerden, güvenlik ve dayanıklılık önceliğiyle üretilir. Aracınızın ömrünü uzatmak ve emniyetini sağlamak için orijinal yedek parça kullanımı gerekir.

Yedek parçalar, sürüş güvenliğinin ve seyahat konforunun temin edilmesinde önemli etkilere sahiptir. Bu nedenle her zaman orijinal veya birebir eşdeğer yedek parçaların tercih edilmesi önerilir.

Orijinal yedek parçalar, değiştirmek istediğiniz parçalarla aynı özelliktedir. Dolayısıyla otomobilinizin performansının ilk günkü gibi korunmasına yardımcı olur.

Orijinal yedek parçalar yüksek dayanıklılık testlerinden geçirilir. Otomobil üreticilerinin onayladığı kaliteli materyallerden üretilir. Böylece uzun ömürlü kullanım olanağı sağlar.

Uygun kalite standartlarına sahip olmayan yedek parçalar uzun vadede yüksek maliyetli arızalara neden olabilir. Orijinal ve birebir eşdeğer özelliklere sahip yedek parça kullanımı ile aracınızda ciddi hasarlar oluşmasını engelleyebilirsiniz.

Yedek parça kategorisinde öne çıkan Ant yedek parçalar Isuzu marka araçlar için üretilir. Anadolu Isuzu kalite kontrol süreçlerini tamamlayan Isuzu onaylı, eşdeğer yedek parçalardır.

Kalitesi ve dayanıklılığı üretici garantisi altında olan Ant yedek parçalara ve ihtiyacınız olan yedekparçaısuzu kategorisindeki diğer ürünlere güvenilir yedek parça satıcıları üzerinden kolaylıkla ulaşabilir ve satın alabilirsiniz.