Günümüzde elektrikli taşıtlardan çok söz ediliyor olsa da halihazırda yollarımızda gördüğümüz araçlarda çoğunlukla içten yanmalı motorlar kullanılmaktadır. Dizel veya benzinli olarak bilinen bu motorların akciğeri sayılabilecek en hayati parçalarından birisi de hava filtresidir.
Biten ya da bozulan aküler, fonksiyonlarını yerine getiremeyerek, araç motorunun ve otomobilin elektrikle çalışan diğer sistemlerinin performansını azaltır ya da çalışmasını durdurur. Aküler, otomobil için gerekli elektrik enerjisini, depoladığı kimyasal enerjiyi dönüştürerek üretir. Temel işlevi araç motorunu çalıştırmak olan akünün ateşleme ve aydınlatma gibi görevleri bulunur.
Her içten yanmalı motorlu aracın ayrılmaz bir parçası olan bir alternatörün temel görevi, motorunuzdaki aküyü ve diğer elektrikli bileşenleri şarj etmek için kimyasal enerjiyi elektrik enerjisine dönüştürmektir. Alternatör hakkında bilinmesi gereken diğer önemli detayları bu yazıda bulabilirsiniz.
Soğutma sistemi içindeki suyu, motorun sıcaklığını dengelemek amacıyla bir çark yardımıyla sürekli dolaştıran ve bu sayede sıcaklığı belirli bir derecede sabitleyen parçaya devirdaim su pompası adı verilir. Otomobiller için önemli bir parça olan devirdaim pompası, soğutucuyu aktif tutarak aracın motorunun sıcaklığını dengeler.
Direksiyon sistemi, amacı ön tekerlekleri yönlendirerek sürücünün aracı zahmetsizce yönlendirmesini mümkün kılan bir dizi mekanizmadır. Direksiyon kutusu ise sürücünün aracın yörüngesini kolayca kontrol etmesini sağlar. Direksiyon kutusuyla ilgili bilinmesi gerekenleri bu yazıda bulabilirsiniz.
Yakıt filtresi aracınızın yakıt deposundan gelen benzin ya da dizel türündeki yakıtların süzülerek temizlenmesini ve temizlenen yakıtın enjektörlere iletilmesini sağlayan filtredir.
Yağ filtresi, motor yağının kullanılması sırasında motor hareketleri sonucu oluşan metal parçacıkları ve tortuların süzülmesini sağlayarak motor yağını temizleyen filtredir. Modeline göre farklılıklar gösterse de standart bir yağ filtresi tek yönlü çekvalf, üst flanş, conta, bypass vanası, gövde, filtre elementi ve yay olmak üzere yedi farklı bölümden meydana gelir.
Volantı dişlisi aracınızın motoruna ilk hareketi verebilmek için gücünü aracın marş dinamosundan alan bir çarka verilen isimdir. Aracın beyin takımlarından biri olarak nitelendirilebilecek volant dişlisi, marş hareketinin olmazsa olmaz bir parçasıdır.
Otomobili oluşturan düzenekler içerisinde güvenlik ve kontrolü tesis eden fren sistemi; pedal, disk, kampana, kaliper ve balata gibi birçok parçadan oluşur. Her bir parça farklı görevde ve önemdedir.
Bilindiği üzere fren sistemleri, araçlarda sürüş konforu ve güvenliği açısından hayati önem taşıyan unsurların başında gelmektedir. Araçlarda yavaşlama, durma hatta ani durma performansının sağlıklı şekilde işleyebilmesi ve araç seyrinin güvenli şekilde gerçekleşmesi adına en önemli etken olarak tanımlanan fren sisteminde, eylemin gerçekleşmesine katkı sağlayan temel birimlerden biri de fren diskleridir.
Termostat, ısıtma soğutma sistemlerinde kullanılan, sıcaklığın arz edilen değerde tutulmasını sağlayan bir parçadır. Aracın, motor soğutma suyunun arz edilen sıcaklığa ulaşana kadar blok içinde sirkülasyonunu engellemek üzere dizayn edilmiş su sirkülasyonunu durdurma da önemli bir rol oynar.
Otomobil denen icadın dünyamıza karışması 1886 yılı olarak kabul edilmektedir. Üretilen ilk otomobillerin motoru buhar gücü ile çalışmaktaydı. Yolcu veya yük taşımak için tasarlanan otomobiller pek çok farklı parçanın bir araya gelmesiyle oluşur.
V kayışları, trapez kesitli kayışlardır. Diğer kayış türleri gibi, tahrik bileşeninden tahrik edilen bileşene güç veya tork iletmek için kullanılırlar. Tasarımları, çalışma sırasında silindir bileşenlerinin (yani kasnaklar) kavranmasını kolaylaştırarak kayma riskini azaltır ve sistem çıktısının tutarlılığını artırır.
Günümüzde elektrikli taşıtlardan çok söz ediliyor olsa da halihazırda yollarımızda gördüğümüz araçlarda çoğunlukla içten yanmalı motorlar kullanılmaktadır.
Fren kampanası, aracın hızını yavaşlatmak ve savrulmasını engellemek amacıyla sıkıştırma yöntemini kullanarak arka lastiklere baskı uygulayan bir parçadır. Döküm demir malzemesinden üretilen kampanalar, aracın sağa sola savrulmasını engelleme görevi görür.
Rulman, bir tür mekanik parçadır. Ne işe yaradıklarını biliyor musunuz? Aslında, makine endüstrisi için o kadar temeldirler ki endüstrinin "ekmek ve tereyağı" olarak anılırlar.
Motor, aracın hareket edebilmesi için enerji üretirken yoğun güç kullanır. Bu gücün motoru sarsmasının, savurmasının ve dengesini bozmasının önüne geçmek için motorun araca sabitlenmesi gerekir.