Fren Kaliperi Nedir Ne İşe Yarar?
Otomobil denen icadın dünyamıza karışması 1886 yılı olarak kabul edilmektedir. Üretilen ilk otomobillerin motoru buhar gücü ile çalışmaktaydı. Yolcu veya yük taşımak için tasarlanan otomobiller pek çok farklı parçanın bir araya gelmesiyle oluşur. Fabrikalarda yüksek teknolojilerle üretilen teknoloji harikası parçalar mühendislik dehasıyla bir araya getirilir. Modern araçların çoğu içten yanmalı motorlar sayesinde hareket eder ve komplike bir yapıya sahiptir. Otomobillerin toplamda yedi bölümden oluştuğu söylenebilir. Arabaları oluşturan bu bölümler: Motor, güç aktarma, şasi, gövde, yürüme aksamı, iklimlendirme sistemleri ve elektronik sistemler olarak sıralanabilir. Araçta motor gücü ve hız kadar güvenlik de çok önemli bir husustur. Bu güvenliğin başlıca sağlayacısı da sağlam ve aksaksız çalışan bir fren sistemidir. Bu sistem irili ufaklı pek çok parçanın bir araya getirilmesiyle sistemleşir. Fren sistemi hidrolik sıvılar ile pedala aktarılan gücün tekerleklere diskler vasıtasıyla yansıtılması ve yürüyen aksamın yavaşlatılmasına yahut durdurulmasın yarayan sistemdir. Sürüş esnasında sağlanacak güvenlik bu sistemin kusursuz işlemesinden geçer. Fren sistemi basitçe piston, balatalar, kaliper, disk ve bağlantı noktalarından oluşur. Yazımızın devamında bu parçalardan adı pek bilinmeyen kaliper ile devam edeceğiz. Kaliperin ne olduğundan, çalışma sisteminden, ne işe yaradığından, imâl edildiği maddelerden, olası arıza nedenlerinden bahsedeceğiz.
Fren Kaliperi Nedir?
Fren kaliperi motorla çalışan taşıtınızın fren aksamında yer alan ve temel parçaları bir arada tutarak güç aktarımını ilk olarak gerçekleştiren parçanın adıdır. Bu parça balataları ve tüm sistemi bir arada tutar. Fren sistemin üzerinde tüm parçaları kaplayan bir görünümü olan kaliper ilk olarak hidrolik sıvının pistonlarına bağlıdır. Hem pistonlara hem de balata disklerine bağlı olan kaliper frenleme anında ileri ve geri hareketleri sağlamakla görevlidir.
Fren Kaliperi Nasıl Çalışır?
Fren kaliperi balatayı tutan ve onun hareket etmesini sağlayan hareketli parçanın adıdır. Bu parça balata sistemini taşır. Yani aracınızı yavaşlatmak ya da durdurmak istediğinizde ilk olarak kaliper devreye girmelidir. Fren hidroliğinden kalipere iletilen basınçla birlikte kaliper de basıncı pistona aktarır ve balataları sıkıştırır. Dışarıdan bakıldığında hareket ettiği görülen asıl ürün kaliperdir. Hidrolik sıvı pistonlarından iletilen gücü ilk olarak kaliper alır. Daha sonra ileri ve geri hareketlerle fren balatalarını ve balata disklerini kendisiyle aynı yönde hareket ettirir. Bu sayede aracın hızının azaltılması ya da durdurulması sağlanır.
Fren Kaliperi Neyden İmal Edilir?
Otomobillerin yedek parçaları genelde aşınmaya, küflenmeye ve korozyona dirençli maddelerden üretilir. Bu ham maddelerin içine yapılan eklemelerle hem ürünün kalitesi ve dayanıklılığı artırılır hem de paslanmaya karşı daha dayanıklı hale getirilir. Fren kaliperi diğer otomobil parçalarında olduğu gibi güçlü metallerden üretilmektedir. Bunlar demir, çelik, alüminyum ya da döküm olarak sıralanabilir. Üretildiği hammadde parçanın kalitesini de belirler. Orijinal ürünler daha yüksek maliyetlerle ve kalitelerle üretildiği için her zaman uzun ömürlü ve dayanıklı olacaktır.
Fren Kaliperi Neden Arızalanır?
Frenleme sistemi basit bir fizik kuralı olan sürtünme kuvvetine dayanır. Sürtünme hızla hareket eden maddelerin durmasını sağlar. Ancak bu sürtünme beraberinde farklı birçok sonuç ortaya çıkarır. Bunlardan ikisi aşınma ve yüksek ısıdır. Sürtünme fren sisteminin yüzeyini pürüzsüz bir hale getirerek tutunmayı zorlaştırır. Frenleme esnasında aksamların birbirine sürtmesiyle yüksek ısı açığa çıkar. Fren kaliperi arızasını temel sebebi bu aşırı ısınmadır. Isınma sonucu kaliperin içinde yer alan contalarda erime başlar. Aynı zamanda kaliperin içinde küflenme ve korozyon oluşması da bir diğer arıza nedenidir. Tüm bu arızaların sonunda fren hidroliği eskiyen contalardan ya da küflerin oluşturduğu ince boşluklardan sızmaya başlar. Kaliperde gerçekleşen herhangi bir sorun direkt olarak balataları da etkileyeceği için bütün fren sistemine etki eder ve sorunların erken önlenmemesi durumunda giderek büyüyen bir arıza açığa çıkar.
Fren Kaliperi Arızası Nasıl Anlaşılır?
Otomobiller de pek çok elektronik ve motorlu alette olduğu gibi zaman zaman arızalanabilirler. Öncelikle arızalanan araç sürekli olarak kullanmakta olduğunuz kendi aracınız ise arızayı fark etmeniz çok daha kolay olacaktır. Sürüş esnasında farkına vardığınız her değişikliğe dikkat etmeniz gerekmektedir. Farkına vardığınız anormallikler ortaya çıkabilecek arızaların habercisidir. Sürüş sırasında frene bastığınız anda fren sisteminden gıcırtı sesleri geliyorsa, frenleme esnasında aracınız sağ ya da sol gibi farklı yönlere çekiyorsa, fren pedalında yumuşaklık oluşmuşsa, frene bastığınızda durmak için fren pedalını zemin yüzeyine kadar itmeniz gerekiyorsa, aracınız park halindeyken hidrolik sıvısından sızıntılar fark ediyorsanız, fren pedalını bıraktığınızda pedal kendiliğinden eski konumuna dönmüyorsa, aracın durması zorlaştıysa muhtemelen fren kaliperinizde arıza var demektir.
Fren Kaliperi Neden Ses Yapar?
Kaliperden frenleme esnasında gelen sesin nedeni aksamlarda yaşanan pek çok sorun olabilir. Öncelikle sürüş esnasında fren yaptığınız sırada bir ses olduğunu fark ediyorsanız hiç zaman kaybetmeden yetkili servisinize başvurmalısınız. Kaliperin ses yapmasının sebepleri yukarıda saymış olduğumuz arıza nedenleri olabileceği gibi kaliperde oluşan sıkışmalar, balataların konumlarının kayması ya da balataların yuvalarına tam olarak oturmaması olabilir.
Fren Kaliperi ve Hidroliği Ne Zaman Değiştirilir?
Herhangi bir arıza olmaması durumunda fren hidroliklerinin normal değişim süresi iki yılda birdir. Ancak bir sızıntı ya da aksaklık durumunda yetkili servis kontrolünde erken müdahale ile hidrolik sıvısı değiştirilmelidir.
Kaliperin değişimi için ise yetkili servise başvuru yaptıktan sonra karar vermelisiniz. Israrla yetkili servis diye belirtmemizin nedeni orijinal yedek parça kullanımının önemidir. Farklı tamir atölyelerinde gerçekleştireceğiniz orijinal olmayan yedek parça değişimi işlemleri kısa vadede sorunlara çözüm üretiyormuş gibi görünse de uzun vadede aracınızda daha büyük sorunlara yol açabilmektedir. Yalnızca kaliper sisteminde değil aracınızın her türlü parça değişiminde orijinal ürünleri tercih etmelisiniz. Bu sayede hem uzun süreli güvenliği sağlayacak hem güvenilir kaynaklardan yardım almış olacaksınız.
Neden Orijinal Yedek Parça Kullanmalıyız?
Her aracın ömür boyu garantisi vardır ve her araç arıza yapabilir. Arıza durumlarında yapmanız gereken tek şey değişen parçaların orijinal olmasını sağlamaktır. Günümüzde pek çok araç kullanıcısı maliyetin düşük olması ve kolay ulaşılabilmesi sebebiyle yan sanayi ürünlere yönelmektedir. İlk etapta hem ekonomik görünen hem de var olan sorunu ortadan kaldıran bu çözüm yolu uzun vadede boşa gerçekleştirilmiştir. Öncelikle yan sanayi ürünlerinin ömrü orijinal parçalara göre çok daha kısadır. Ayrıca maliyeti düşürmek üzere yan sanayi ürünlerde kullanılan materyallerin kalitesi de orijinal yedek parça ürünlerden düşüktür. Orijinal parçalarda markalar ürünlerini garanti kapsamına alırken yan sanayi üretimi olan parçalarda böyle bir garanti sisteminden söz edilemez ve gerçekleşen yeni bir arızada masraflar katlanarak büyür.
Oto sanayi piyasasını devlerinden Isuzu yedek parça sisteminde Ant Yedek Parça ile araç kullanıcılarına hem birinci kalite hem de orijinal yedek parça imkanı sunuyor. Ant Yedek Parça'nın resmî web sitesini ziyaret ederek ihtiyacınız olan her türlü orijinal yedek parçaya ulaşabilirsiniz. Web sitesinden kaliper dahil olmak üzere dış trimden iç trime, elektrik parçalarından filtrelere, aksesuarlardan sarf malzemelerine binlerce ürüne yedekparçaisuzu kalitesiyle erişebilirsiniz.
Aşağıda yer alan linkler aracılığıyla hem web sitesine hem de yedek parça kategorilerine kolayca erişim sağlayabilirsiniz:
https://yedekparca.isuzu.com.tr