ant parça

Rulman Nedir? Ne İşe Yarar?


Rulman Nedir? Ne İşe Yarar?

Rulman Nedir?

Rulman, bir tür mekanik parçadır. Ne işe yaradıklarını biliyor musunuz? Aslında, makine endüstrisi için o kadar temeldirler ki endüstrinin "ekmek ve tereyağı" olarak anılırlar. Her türlü makinede kullanılırlar ama işlerini gölgede yaptıkları için makine sektörüyle ilgisi olmayan çoğu insan muhtemelen bu kelimeyi duyar ve "O da ne?" diye düşünür.

Rulman kullanan makineler arasında otomobiller, uçaklar, elektrik jeneratörleri hatta buzdolabı, elektrik süpürgesi ve klima gibi her gün kullandığımız ev aletlerinde bile kullanılmaktadırlar. Rulmanlar, bu makinelerdeki tekerlekler, dişliler, türbinler, rotorlar gibi dönen millerini destekleyerek daha rahat dönmelerini sağlar. İlk bakışta basit mekanik parçalar gibi görünebilir. Ancak rulmanlar olmadan hayatımızı sürdüremezdik.

Rulman Ne İşe Yarar?

Rulmanların en önemli işlevi; enerji tüketimini azaltmaktır. Dönen mil ile dönüşü destekleyen parça arasında mutlak sürtünme meydana gelir. Rulmanlar bu iki bileşen arasında kullanılır. Sürtünmeyi azaltır ve daha yumuşak dönüş sağlar.

Dönen mil ile dönüşü destekleyen parça arasında büyük miktarda kuvvet gereklidir. Rulmanlar, bu kuvvetin dönüşü destekleyen parçaya zarar vermesini önleme ve dönen milin doğru konumunu koruma işlevini yerine getirir. Rulmanların bu işlevi, makinelerimizi uzun süre tekrar tekrar kullanmamızı sağlayan şeydir.

Rulman Çalışma Mantığı Nedir?

Rulmanların çalışma mantığı çok basittir; nesneler kaymaktan daha iyi yuvarlanırlar. Arabanızın tekerlekleri büyük yataklar gibidir. Tekerlek yerine kayak gibi bir şeye sahip olsaydınız, arabanızı yolda itmek çok daha zor olurdu. Bunun nedeni, bir şeyler kaydığında aralarındaki sürtünmenin onları yavaşlatma eğiliminde olan bir kuvvete neden olmasıdır. Ancak iki yüzey birbirinin üzerinden geçebilirse, sürtünme büyük ölçüde azalır.

Rulmanlar, pürüzsüz metal toplar ve topların yuvarlanması için pürüzsüz bir iç ve dış metal yüzey sağlayarak sürtünmeyi azaltır. Bu toplar veya silindirler, yükü taşıyarak cihazın sorunsuz bir şekilde dönmesini sağlar.

 

 

Rulman Hangi Temel Bileşenlerden Oluşur?

Rulmanı oluşturan bileşenler şunlardır:

● Rulman halkaları (yarışlar) ... Halka şeklindeki bileşenler

● Yuvarlanma elemanları ... Rulman halkaları (yarışlar) arasında yuvarlanan bileşenler; yuvarlanma elemanları "toplar" veya "silindirler"

● Kafes ... Yuvarlanma elemanlarının birbiriyle temas etmemesi için sabit bir boşluk bırakan bileşen

- Rulman halkaları

Radyal yataklar adı verilen iki yatak, mile dik olarak uygulanan bir kuvveti destekleme işlevi görür. "Bilyalı rulmanlar", yuvarlanma elemanları olarak bilyeler kullanır; "makaralı rulmanlar", yuvarlanma elemanları olarak "makaraları" kullanır. Bu radyal yataklar için rulman halkaları kullanılır. Milin takıldığı içteki yatak bileziğine iç bilezik denir. Dıştaki halka dış halka olarak adlandırılır ve yuvaya yerleştirilir.

Mil ile aynı yönde uygulanan bir kuvveti destekleyen "itme yatakları" adı verilen iki rulman, baskı yatakları için kullanılır. Şaftın yerleştirildiği taraftaki yuvaya mil yatağı denir. Mahfazaya sokulan yarış, mahfaza yarışı olarak adlandırılır.  Yuvarlanma elemanlarının üzerinde yuvarlandığı yatak halkalarının (yuvarların) yüzeyleri, düzgün yatak dönüşü sağlamak için son derece düzgün yapılır. 

- Yuvarlanma elemanları

 Yuvarlanma elemanları olarak "bilyalar" ve "silindirler" kullanılır.  Destek kuvvetinin gücü veya dönüş hızı gibi rulmanların özel koşullarına uyacak şekilde tasarlanmış çeşitli farklı yuvarlanma elemanları vardır.

- Kafes

Yatağın iç bileziği döndüğünde bu durum, yuvarlanma elemanların yuvarlanmasına neden olur. Bu olduğunda, yatağın bir kafesi yoksa yan yana gelen yuvarlanma elemanları temas edecektir. Yüzeyleri temas ettiğinde, yuvarlanma elemanlarının yuvarlanma yönü birbirine göre tersine dönecek ve bu elemanlarının yuvarlanma hareketi bozulacaktır.

Bunu önlemek için yuvarlanma elemanlarını birbirinden ayrı tutmak amacıyla bir kafes konur. Bu bileşen, sorunsuz bir şekilde yuvarlanmalarını sağlar. Destek kuvvetinin gücü veya dönme hızı gibi yatağın özel koşullarına uyacak şekilde tasarlanmış çeşitli farklı kafes türleri vardır.

Rulman ve Yatak Görevleri Nelerdir?

Rulman bilezikleri (yuvarlar), yuvarlanma elemanları ve kafeslerin tümü, rulmanların işlev görmesinde rol oynar ve bu fonksiyonların birleştirilmesiyle rulmanlar düzgün bir şekilde döner.

Bu rulman bileşenlerin yanı sıra, yağlayıcı da yuvarlanma hareketindeki sürtünmeyi azaltmaya yardımcı olarak aşınmayı önler. Bu şekilde, yatağın her bir bileşeni, yatağın sürekli olarak dengeli ve düzgün bir şekilde dönmesini sağlayarak önemli bir işlev görür.

Rulman Neden Arızalanır ve Rulman Arızası Nasıl Anlaşılır?

1. Derin Suda Sürüş

Conta kire, döküntüye ve suya karşı bir bariyer görevi görmek için oradayken üzerine baskı yapan büyük miktarlarda suya dayanamaz. Göbek derinliğinde veya daha yüksek olan suda sürüş, tekerlek rulmanına su girmesine neden olabilir. Bu, yağlayıcıyı kirletecek ve potansiyel tekerlek yatağı arızasına neden olacaktır. Bu nedenle yolcu tarafındaki tekerlek yatakları, park halindeyken oluktaki durgun suda daha fazla zaman geçirdikleri için daha çabuk aşınma eğilimindedir.

2. Kötü Yol Koşulları

Sürekli olarak engebeli toprak yollarda veya çukurlu yollarda araç kullanıyorsanız, bu durum tekerlek rulmanlarınıza zarar verecektir. Tekerlek yatakları, tekerleklerinizin gerektiği gibi dönmeye devam etmesini sağlarken tüm arabanızı taşır. Sadece günlük sürüşte onlara çok fazla baskı uygularken tümseklerde ekstra bir baskı oluşur.

3. Dengesiz Lastikler

Birçok nedenden dolayı lastiklerinizi düzenli olarak balans yaptırmalısınız . Bu sebeplerden biri de tekerlek rulmanlarınızı korumaktır. Lastikleriniz dengeli değilse, lastiklere eşit olmayan bir yük bindirerek tekerlek yataklarının çok daha fazla çalışmasına ve daha hızlı aşınmasına neden olursunuz.

4. Aşırı Yükler

Ağır yükler taşıyorsanız tekerlek rulmanlarınız daha çabuk aşınır. Römorklarda sıklıkla unutulan bir tekerlek yatağı vardır. Bu nedenle, aracınızla birlikte bu yatakları da kontrol ettirmeyi unutmayın. Aracınızın ağırlığı sürekli olarak düşükse, tekerlek yataklarınızı daha sık değiştirmeniz gerekecektir.

5. Yanlış Kurulum

Tamircinin ihmalkar olması veya üretici yönergelerine göre takmaması durumunda meydana gelebilir. Düşük kaliteli yatakları da kullanabilirler. Düşük kaliteli bir rulman kullanmak, erken aşınmaya ve olası arızalara neden olur. Çünkü bunlar sert ve yumuşak metali karıştırarak parçalanmaya neden olur. Pullanma, yatağın altındaki yumuşak metale kadar aşındığı ve pullar halinde sıyrıldığı zamandır.

Tekerlek yatağı arızasının en yaygın ve en kolay belirtisi, çıkaracağı gürültüdür. Sürüş hızınızı değiştirdikçe artan veya azalan bir hırıltı, gümbürtü, uğultu, gıcırtı veya ciyaklama sesi duyarsanız rulmanlarınızı kontrol ettirmek için tamircinize götürmelisiniz. Lastiklerinizin rotasyonunu düzenli olarak yaptırıyorsanız, ancak üzerlerinde hala önemli ölçüde düzensiz dişler varsa, tekerlek yataklarınızı ve amortisörlerinizi kontrol ettirmelisiniz.

Tekerlek yatağınızın arızalanması, sürüş sırasında tekerleğin durmasına ve hatta muhtemelen düşmesine neden olabilir. Bu nedenle bakımlarını düzenli olarak yaptırmanız çok önemlidir. Tekerlek rulmanı arızasından şüpheleniyorsanız aracınızı sürmeye devam etmeyin.

Rulman Nasıl Değiştirilir?

Adım 1: Tekerleklerinizin arkasına takoz koyun. Aracı düz ve düz bir zemine park edin. İlk çalışacağınız tekerleğin karşısındaki lastiği bloke etmek için bir tekerlek takozu kullanın.

Adım 2: Bijon somunlarını gevşetin. Bijon somunlarınız için doğru boyutta soketle mandalınızı alın. Çıkarmak üzere olduğunuz lastiğin üzerindeki bijon somunlarını gevşetin ancak henüz tamamen çıkarmayın.

Adım 3: Aracı kaldırın. Aracı kaldırmak ve sabitlemek için hidrolik kriko ve bir çift emniyet kriko sehpası kullanın. Bu, lastiği güvenli bir şekilde çıkarmanıza izin verecektir.

Adım 4: Bijon somunlarını çıkarın. Araç kaldırılmış ve emniyete alınmış durumdayken, bijon somunlarını tamamen çıkarın ve ardından lastiği çıkarın ve bir kenara koyun.

Adım5: Fren kaliperini ve braketi çıkarın. Disk fren kaliperini ve mesnedi milden ayırmak için cırcır ve ⅜ lokma setinizi kullanın. Pergeli çıkarmak için bir tornavida kullanın.

Adım 6: Dış tekerlek yatağını çıkarın. Tekerlek yatakları, kamyonlarda sıklıkla görüldüğü gibi disk fren rotorunuzun içine yerleştirilmişse, kopilyayı ve tespit somununu ortaya çıkarmak için merkezi toz kapağını kaldırmanız gerekecektir.

Bunu yapmak için, kopilyayı ve tespit somununu çıkarmak için pensenizi kullanın ve ardından dış tekerlek yatağını (daha küçük tekerlek yatağı) serbest bırakmak için rotoru ileri doğru kaydırın.

Adım 7: Rotoru ve iç tekerlek yatağını çıkarın. Mil üzerindeki tespit somununu değiştirin ve rotoru iki elinizle kavrayın. Daha büyük iç yatağın tespit somununa takılmasına izin vererek rotoru iş milinden çekmeye devam edin ve yatağı ve gres keçesini rotordan ayırın.

Adım 8: Muhafazaya yatak gresi sürün. Rotoru, arka tarafı yukarı bakacak şekilde yüzü aşağı bakacak şekilde zemine yerleştirin. Yeni daha büyük yatağı alın ve yatak gresini kasaya sürün.

Adım 9: Yeni yatağı takın. Yeni yatağı rotorun arkasına yerleştirin ve iç yatak boşluğuna gres sürün. Yeni daha büyük yatağın üzerine yeni bir yatak contası takın ve rotoru tekrar mile doğru kaydırın.

Adım 10: Yeni bir kopilya takın. Tespit somununu iyice oturana kadar sıkın ve aynı anda rotoru saat yönünün tersine çevirin. Tespit somununu ¼ tur iyice sıkın ve ardından yeni bir kopilya takın.

Adım 11: Göbeği çıkarın ve değiştirin. Bazı arabalarda, kalıcı olarak sızdırmaz ön tekerlek yatakları bulunur. Rotor, preslenmiş tekerlek yatağını içeren bir göbeğe monte edilir.

Adım 12: Fren rotorunu ve kaliperi tekrar takın. Artık yeni yatak takıldığı için fren rotoru ve kaliper bir mandal ve bunları çıkarmak için kullanılan uygun soketler kullanılarak tekrar araca yerleştirilebilir.

Adım 13: Lastiği takın. Tekerleği değiştirin ve bijon somunlarını elle sıkın. Aracı bir kriko ile destekleyin ve güvenlik kriko sehpalarını çıkarın. Aracı, lastikleri yere değene kadar yavaşça indirin.

Adım 14: Kurulumu tamamlayın. Bijon somunlarını üretici özelliklerine göre sıkmak için bir tork anahtarı kullanın. Aracı tamamen indirin ve hidrolik krikoyu çıkarın.

Neden Orijinal Yedek Parça Kullanmalıyız?

Aracınız bir garanti kapsamındaysa, muhtemelen onarım veya bakım hizmetleri sırasında yalnızca orijinal parçalarını takabileceğinizi şart koşar. Satış sonrası parçalar motora zarar verebilir.

Hiç şüphesiz orijinal ant parçaları, satış sonrası muadillerine kıyasla üstün kaliteye sahiptir. Bunun nedeni, orijinal parçalarının kullanım için uygun hale getirilmeden önce zorlu endüstri ve üretici testlerinden geçmesidir. Satış sonrası parçalar herhangi bir standart göz önünde bulundurularak üretilmemiştir. Genellikle çok uzun sürmeyecek düşük kaliteli malzemeler kullanılarak yapılırlar. Orijinal parçalarla uyum ve dayanıklılık garanti edilir.

Orijinal parçalarını kullanırken içiniz rahat olsun. Parçaların tam olarak oturacağından emin olabilirsiniz. Orijinal parçalarda bu garantiyi alamazsınız. Yedekparcaısuzu'dan OEM parçaları satın aldığınızda tüm mühendislik ve teknik ekibe erişim elde edersiniz. Tüm sorularınızı yanıtlamaya ve şüphelerinizi gidermeye yardımcı olabilirler.